Geek Monkees
September 08, 2010, 03:40:37 am *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: SMF - Just Installed!

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Caylus  (Read 107 times)
MOnkee
Darth Wenders
[BOFH]
Evil Monkee

oohoo what does this button do

View Profile WWW
« on: September 09, 2009, 02:39:09 pm »

Gisteravond was het dan eindelijk zover.
Na een aantal getrachte pogingen waaronder zelfs de eerste keer het bord al helemaal ready to go te hebben neergezet,
maar vervolgens weer opgeruimd te hebben door de vreselijk lange, onduidelijke uitleg, was Caylus nu toch echt de game om te spelen.

Ik had er een beetje een hard hoofd in, het was 21:30 uur en ik had een voorgevoel dat het wel eens een hele lange avond zou worden. Ik had geen ongelijk. Na het bord neergezet te hebben en al de huisjes en andere frutsels onder ons te hebben verdeeld, konden we beginnen aan het avontuur. *zucht*

Ik zal even vertellen waar de game over gaat:
Alle spelers hebben werklieden, de bedoeling van de game is, dat Caylus, een klein vestingdorpje een kasteel krijgt.
Door op de route die onder het kasteel loopt markten, zagerijen, boerderijen, banken etc te bouwen, kan je als speler grondstoffen verkrijgen om mee te helpen aan het kasteel. Je krijgt privilege punten als je dingen bouwt die je een hoog aanzien geven van de koning en als andere werklieden op jouw tegels komen te staan. Diegene die de meeste privilege punten heeft wanneer het kasteel klaar is, heeft gewonnen.

De manual was zo onduidelijk dat we stapvoets door de manual heen zijn gegaan en meteen hebben uitgevoerd wat er stond.
Er stonden geen visuals in wat welk tegeltje nu voor moest stellen, maar na een paar minuten kwam ik erachter dat er heel klein en onduidelijk op de achtergrond van de kaartjes stond wat het voor moest stellen. Yay! 1-0 voor de kleine mensen.
Op een gegeven moment hadden we het spelletje een beetje door en ging het warempel nog redelijk snel. We waren allemaal druk bezig met bouwen, geld fixen en dingen bouwen, totdat Dennis erachter kwam, dat het spel allang was afgelopen, omdat het kasteel al een tijdje af was. Ja, dat stond zo duidelijk in de regels, dat we het niet door hadden.
Ondertussen was het 2:30 uur..ja idd.. Maar ok, wij moesten alles uitvogelen en dat kostte gewoon veel tijd.

Nu dat we de regels eindelijk weten, gaan we het zeker vaker spelen. Het is toch wel een leuke game, maar erg complex uitgelegd wat eigenlijk helemaal niet had gehoeven. Het feit dat je wel met veel dingen rekening moet houden in de game en dat het bouwen op de weg en het bouwen van het kasteel 2 seperate dingen zijn, is niet helemaal lekker te spelen. Misschien dat dat na verloop van tijd makkelijker wordt, denk het wel.

Deze game staat toch op een 10e plaats op boardgeek.com.

Arcturus
my little pwnie
*

View Profile
« Reply #1 on: September 16, 2009, 11:34:56 am »

Caylus..

Vet spel.. heb ik al een keer mogen spelen ! Smiley Wanneer gaan we doen ?

Ik heb ook nog Cuba laatst gekocht.. lijkt op Caylus..

Ik zoel nog spelers... Cheesy hint
MOnkee
Darth Wenders
[BOFH]
Evil Monkee

oohoo what does this button do

View Profile WWW
« Reply #2 on: September 18, 2009, 12:27:23 pm »

check je agenda, geef wat dagen door en we gaan gamen!!  Grin

Pages: [1]
  Print  

Jump to: