In elke review van Dante's Inferno lees je hoe alles wel niet overeenkomt met GoW3.
Button layout, etc. Nou, ik kreeg bij het spelen van de demo meer het idee dat GoW3 het bij DI heeft afgekeken.
Dat is het hem nou juist, DI heeft de volledige gameplay gejat van GoW, van de camera tot de button layout tot de finishing moves (quick time events).
God of War is juist de moeder van de quick time events en heeft ze populair gemaakt in gaming (ook al hebben zij het weer gejat van Shenmue).
Gelukkig verschijnen de QTE triggers in GoW 3 in het scherm aan de kant waar de knop zich ook daadwerkelijk op de controller bevindt, dus je hoeft daar niet over na te denken.
Wat mij wel opviel in de demo, is dat de moeilijkheidsgraad behoorlijk naar beneden is geschroefd, zodat je geen idee krijgt hoe moeilijk het spel daadwerkelijk is.
Deel 1 en 2 waren behoorlijk pittig en dwingen je om alle wapens, combo's en gaven optimaal te benutten en dit deel zal niet anders zijn.
En God of War 3 kan niets hebben afgekeken van DI, want deze demo stamt al van mei 2009, toen er überhaupt nog niets van gameplay was getoond van DI.
Wat God of War vooral onderscheidt van de rest, zijn o.a. de goede pacing, de strakke controls, de brute gameplay, de mooie integratie van storytelling en gameplay en het geweldige leveldesign.
Met name dat laatste belooft overweldigend te worden in GoW 3.
De titanen beklimmen namelijk de berg Olympus om wraak te nemen op de griekse goden en een titaan op zich is al zo groot als een compleet level.
Zo krijg je dus dynamische levels met constant bewegende en veranderende omgevingen, met alle uitdagingen en puzzels van dien.
Bekijk maar eens de laatste aflevering van
Gametrailers TV om te zien hoe groots en episch dat is opgezet.
Helaas is dit iets wat de demo niet demonstreert, je loopt enkel door een vlak level in een stad.
Wat ik je nog kan aanraden, is om de
God of War Collection eens te proberen, een HD conversie van de eerste twee delen.
Ook al zijn het PS2 ports naar 720p met geupgrade textures, deze games staan tegenwoordig nog steeds hun mannetje en geven duidelijk aan waar God of War voor staat, namelijk goddelijke combat op een epische schaal.
De collectie is niet verkrijgbaar in Europa, maar dankzij de regiovrije PS3 kun je hem wel importeren.
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak, maar ik zou het jammer vinden als je GoW 3 als een DI kloon zou beschouwen en zo een van de beste games van 2010 zou mislopen.